Friday, October 3, 2014

~ Masihkah ada ASIAH di BUMI ini~


Asiah, wanita hebat yang terkenal sebagai penghuni syurga Allah.. isteri kepada Firaun, pembesar mesir yang menentang kekuasaan Allah. Ikatan perkahwinan antara Asiah dengan Firaun bukanlah seperti perkahwinan sekarang. Asiah menerima lamaran Firaun hanya disebabkan oleh satu ugutan..

“Hai Asiah, jika engkau seorang anak yang baik, tentulah engkau akan sayang terhadap orang tuamu, maka oleh kerana itu engkau boleh pilih satu antara dua. Kalau kau menerima lamaranku bererti engkau akan hidup senang dan akan aku bebaskan kedua orang tuamu. Dan sebaliknya jika engkau menolak lamaranku,maka aku akan perintahkan mereka untuk membakar hidup-hidup kedua orang tuamu di hadapanmu.”

Oleh kerana ancaman itu, maka Siti Asiah terpaksa menerima pinangan Fir’aun akan tetapi beliau telah meletakkan beberapa syarat:

1. Bahawa Fir’aun harus membebaskan kedua ibubapanya.
2. Harus membuatkan rumah yang indah lengkap dengan perkakas
3. Bahawa orang tuanya harus dijamin kesihatan beserta makan dan minumnya.

4. Bahawa Asiah bersedia menjadi isteri Fir’aun, hadir dalam acara-acara tertentu tetapi tidak bersedia tidur bersama Fir’aun

Kisah Asiah menyelamatkan dan membesarkan Nabi Musa a.s sudah diketahui oleh seluruh umat Islam.. namun apa yang mahu cik cahaya petikkan di sini adalah sifat sabarnya Asiah dalam menjalani kehidupan sebagai wanita Islam walaupun berada di samping suami yang sejahat- jahat manusia.

Wanita Islam yang hanya inginkan akhirat, menolak kekayaan dunia akhirnya menjadi sri kandi Islam yang disegani. Islam telah memaparkan kisah Asiah ini sebagai panduan kepada kita.. INGAT ALQURAN adalah sumber rujukan yang akan sesuai walau zaman apa pun kita berada. Pegang Al quran maka selamat la kita..pegang dengan hati, pegang dengan tangan.. fahami dan hayati isinya.

Wahai semua rakan, taulan.... ingatlah perkahwinan ini satu ujian. Ya Allah uji sebab Allah sayang... ada seorang sahabat bertanya kepada cik cahaya " Kenapa Allah temukan aku dengan suami yang tidak memelihara solat, sedangkan aku bermunajat setiap hari agar temukan jodohku dengan hambaNya yang beriman. beriman ini yang menjaga KELIMA rukun Islamnya.
Lidah terkelu memikirkan jawpaan apatah yang lebih rasional untuk diberikan... 
dan bibir ini menyatakan bahawa " Mungkin Allah ingin menduga kesabaranmu, bangunlah di tengah malam tahajud semoga Allah memberikan kamu suami yang sama2 memperbaiki diri untuk bertemu denganNya nanti. wanita yang baik untuk lelaki yang baik begitulah sebaliknya..Allah uji kerana Allah sayang, mungkin ada dosa kamu di masa lalu yang Allah ingin hapuskan, mungkin juga Allah menguji kamu kerana Allah mahu meningkatkan darjat kamu. Oleh itu bersabarlah selagi suami kamu tidak menganiaya kamu. Seorang isteri boleh masuk syurga tanpa suaminya tetapi seorang suami tidak boleh masuk syurga tanpa isterinya..
Semoga jawapan ini dapat menenangkan hatinya... aminnnn

Ada ustaz yang menyatakan bahawa si isteri boleh menuntut fasak sekianya suaminya tidak memelihara solat, namun di sini cik cahaya nak ingatkan kepada semua isteri.... jika isteri Firaun pun boleh masuk ke syurga, suami kita tidak lah sejahat Firaun.. apa jua dugaan dalam rumah tangga.. cuba ambik inspirasi dari SRIKANDI islam yang terbilang..jangan asyik membaca novel cinta yang entah apa ceritanya, bacalah kisah2 para penghuni syurga ini...sekurang2nya memberi kita motivasi dan mengubah kita ke arah yang lebih baik.. :-)

p/s : Nabi Musa dibesarkan bersama Firaun namun masih bertaqwa kepada Allah , disebabkan didikan ibunya bukan ayahnya... Islam itu indah~

No comments: